
Kontakt i lokalizacja
Tel. / fax: 61 823 43 71
e-mail: sekretariat@sp68.pl

Os. Jana III Sobieskiego 102
60-688 Poznań
Propozycje kół zainteresowań
KLUB MAŁEGO PODRÓŻNIKA - p. Marek Niezborała
ZAJĘCIA MUZYCZNE - p. Małgorzata Molinek
PRACOWNIA PLASTYCZNA– p. Dorota Garnek
KLUB MAŁEGO PODRÓŻNIKA
Urodzony w Poznaniu. Z wykształcenia biolog, studiował na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Autor reportażu o „Hydrze – wyspie malarzy i poetów” oraz o „Krainie śniegu skąd pochodzi życiodajna rzeka Ganges”. Łączy życie codzienne z pasją podróży do dalekich zakątków Afryki i Azji. Po miesięcznej podróży po Indiach łodzią, pociągiem, pieszo i na wielbłądzie, jak twierdzi, zmienił się nie do poznania! Fascynuje się językiem, kulturą, muzyką, przyrodą, krajobrazami, kuchnią Indii i Afryki wschodniej. Przebył drogą morską i lądową na Archipelag Lofoty, gdzie przeżył długie (bezsenne!) białe noce i był to chyba jego najdłuższy dzień w życiu, trwający prawie miesiąc. Lubi dzielić się spostrzeżeniami i opowiadać ciekawe historie ze swoich podróży, również pracę z dziećmi traktuje jak wielką przygodę: ”…dzieci są wulkanem pomysłów i są najlepszym przykładem tego, że wszyscy rodzimy się dobrzy…”
OPIS WARSZTATÓW: KLUB MAŁEGO PODRÓŻNIKA
Dalekie podróże to marzenie wielu z Nas, często zaczynają się od snucia przygód palcem po mapie albo … od zajęć z Panem Markiem. Dzieci dowiedzą się jak korzystać z mapy, jak zachować się w sytuacjach zagrażających życiu i jak zadbać o rannego po wypadku lub po ukąszeniu węża. Poznamy egzotyczne kultury, nieokiełznaną przyrodę Ameryki Południowej, obyczaje i wiele cennych wskazówek na temat zachowania w innych krajach. Poznamy także rośliny użytkowe mniej i bardziej znane. Wspólnie wybierzemy się szlakiem pielgrzymkowym w ośnieżone Himalaje, pojedziemy na wielbłądzie przez Pustynię Thar, zrobimy przejażdżkę motorikszą i przysiądziemy nad rzeką Ganges. Dowiemy się dlaczego mieszkaniec Indii to Hindus a nie Indianin, dlaczego w Indiach krowa jest święta?, dlaczego kobiety w Indiach mają czerwone kropki na czole?, czym zajmują się Masajowie?. Zatańczymy do tradycyjnej muzyki regionu a może samodzielnie wykonamy biżuterię z koralików? W kilku słowach - będziemy dobrze bawić się i uczyć. Ruszamy w drogę!
TREŚĆ ZAJĘĆ „KLUBU MAŁEGO PODRÓŻNIKA”
{PROGRAM AUTORSKI OPARTY O WŁASNE DOŚWIADCZENIA I ZDOBYTĄ WIEDZĘ}
Zagadnienia wprowadzające:
- Ziemia we wszechświecie. Mapa świata i mapa Polski. Kontynenty i oceany. Stolice państw. Jak odczytujemy punkty na mapie. Co oznaczają poszczególne znaki i kolory na mapach fizycznych. Pojawianie się dnia i nocy, pór roku i dlaczego w lipcu za kołem podbiegunowym cały czas świeci słońce? – praca z mapą.
- Nim ruszysz na wyprawę czyli jak i czym podróżujemy? Jak zorganizować podróż? Na co uważać podczas podróży autobusem i koleją w dalekich krajach? Sposoby orientacji w terenie.
- Tworzenie mapy bezludnej wyspy.
Zagrożenia podczas podróży:
- Huragan, powódź, trzęsienie ziemi, uderzenie pioruna, lawina – przyczyny i skutki ; co robić?, jak się zachować przy nagłej zmianie pogody?
- Jak uniknąć przechłodzenia ciała w Himalajach i odwodnienia organizmu na pustyni a jak przeżyć na morzu oraz co to takiego choroba wysokościowa?
- Poradnik obieżyświata: choroby tropikalne (kiedy wykonać szczepienie ochronne, jak unikać ukąszeń owadów tropikalnych).
Poznajemy świat:
- Rasy i języki świata. Zachowania, tradycje i kultura na wybranych przykładach.
- Religie i grupy etniczne na świecie.
- Podróże dalekie i bliskie. Dalekie kraje – Indie, Nepal, Bangladesz.
- Ginące kultury Afryki - Masajowie.
- Rośliny i zwierzęta wykorzystywane przez człowieka (na przykładach ze świata: rośliny użytkowe mniej i bardziej znane).
- Przystosowania roślin i zwierząt do życia w różnych warunkach.
- Sierocińce dla małych zwierząt (Kenia, RPA, Indonezja).
- Zajęcia terenowe: wycieczka do Muzeum Przyrodniczego w Poznaniu.
- Dzika Amazonka – kolebka życia.
- Zaginione cywilizacje: Aztekowie i Majowie.
- Najpiękniejsze zabytki świata.
Potrzebne umiejętności:
- Jak zachować się w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu (znaki drogowe, zachowanie się na poboczu szosy, bezpieczeństwo na drodze, telefony alarmowe, spotkanie z niedźwiedziem, jak opatrzyć miejsce ukąszenia przez węża, apteczka i jej zawartość, wzywanie pomocy, nauka wiązania węzła ratunkowego).
- Trochę medycyny: jak opatrzyć ranę, jak założyć opatrunek, obmyć ranę, zawinąć złamaną rękę?
- Jak znaleźć jedzenie, wodę, schronienie? Jak zbudować szałas i rozpalić ognisko?
- Wyprawa w góry czyli jak spakować plecak? Spis najpotrzebniejszych rzeczy na wyprawie.
- Jak rozmawiać z nieznajomym? Jak porozumiewać się kiedy nie znamy języka?
- Jak zrobić dobre zdjęcie? (zabawa z aparatem fotograficznym)
- Pamiętnik z wakacji/wyprawy/wycieczki.
- Zajęcia w terenie: nauka rozkładania namiotu, budowania szałasu, przygotowywania ogniska.
Opracował: Marek Niezborała
„OBIEŻYŚWIAT”
Jeszcze wczoraj z palcem na mapie
Siedziałem na kanapie.
A dziś… plecak pakuję
I bilet kupuję.
Wieczorem usiądę w samolocie.
Pozdrawiam: Mamę, Tatę, Ciocię!
Przygoda w nieznanym na mnie czeka
Zapraszam do Klubu Podróżnika!
Na zwrotniku spocznę trochę
by ruszyć dalej - mieć ochotę.
W Himalajach zbiorę śniegu
a Bangladesz zwiedzę w biegu.
W Indiach zrobię zakupy
by zdążyć na Gwadelupy.
I na Bali zrobię fotkę
… by mieć pamiątkę.
- Marek Niezborała -
Zajęcia muzyczne
RYTMIKA - zajęcia przeznaczone dla dzieci z oddziałów przedszkolnych. Cele zajęć: umuzykalnienie, ruch przy muzyce, swobodne improwizacje ruchowe, tańce, zabawy muzyczno - ruchowe, śpiew - nauka piosenek zgodnie z kalendarium przedszkolnym, wyrażanie ruchem elementów muzyki tj. kierunek melodii, rytm, barwa, dynamika, agogika z zastosowaniem instrumentarium Orffa - proste instrumenty perkusyjne, zadania ruchowe pobudzająco - hamujące, relaks przy muzyce, integracja społeczna przez różnorodne formy działalności muzycznej.
ZESPÓŁ WOKALNY - nauka śpiewu z elementami emisji głosu, różnorodny materiał śpiewaczy. Przygotowanie wokalne do szkolnych i pozaszkolnych uroczystości i spektakli. W zajęciach biorą udział wyznaczeni przez nauczyciela muzyki uczniowie, którzy w danym czasie przygotowują się do występów np. z okazji INAUGURACJI ROKU SZKOLNEGO, Dnia Nauczyciela, wszystkich świąt patriotycznych, Jasełek bożonarodzeniowych itd. Terminy prób wyznacza nauczyciel. W zespole uczniowie z klas " A " i " B " rozwijają swoje uzdolnienia wokalne.
Zajęcia odbywają się w piątki w godzinach 11:45-12:30
Wszystkie zajęcia muzyczne w szkole prowadzi p. Małgorzata Molinek
Pracownia plastyczna
Pracownia Plastyczna zajmuje się stymulowaniem artystycznego rozwoju dzieci.
Jest miejscem, w którym dziecko wykorzystuje swoje dotychczasowe doświadczenia i zyskuje nowe w zetknięciu z nowymi zadaniami, różnym tworzywem.
Na program pracowni składa się zapoznanie z technikami tradycyjnymi, a także rzeźba w glinie, graficzne techniki warsztatowe czy dla chętnych tkanie, haftowanie, dzierganie…
Zajęcia plastyczne pozwalają przyjemnie spędzić czas, ale co istotniejsze dziecko odkrywa własną indywidualność, buduje poczucie wartości, kształtuje gust.
Sztuki plastyczne są dla dzieci jedną z łatwiejszych i pełniejszych form wypowiadania się.
Wszystkie dzieci gotowe przeżyć przygodę ze sztuką zapraszam - Dorota Garnek